
Knjiga je razdeljena na dva dela: prvi obravnava stilnost, drugi zvrstnost. Prvi del ima tri velika poglavja, drugi pa dve, naslovljena so tako: Stilistika, Interpretacija besedil slovenske književnosti 19. in 20. stoletja in Praktična stilistika neumetnostnih besedil. Drugi del obravnava zvrstnost pod naslovoma Pojmovanja in poimenovanja za zvrstnosti slovenskega jezika in Časovne oblike raznih zvrsti od 16. stoletja do vključno predmarca.
Poglavja obsegajo predvsem razprave s poljudnejšim uvodom v stilistiko. Interpretacije slovenskih umetnostnih besedil v prozi in vezani besedi so doslej najobsežnejši korpus slovenskih pripovednikov in pesnikov. Praktično stilistiko doživljamo kot teoretično vedo neleposlovnih besedil, dodane pa so ji praktičnostilistične presoje (prvotno pisane za Naše razglede).
Drugi del knjige prinaša razprave zlasti o socialnih zvrsteh (knjižni zborni in pogovorni jezik, narečja, poleg tega pa še prvotni govorni dogodek in poročani govor (premi, odvisni, polpremi). Posebnost je razprava o Brižinskih spomenikih med Kopitarjem in Dobrovskim. Drugo poglavje tega dela pa podaja podobe knjižne slovenščine od Trubarja (1550) do 40. let 19. stoletja. Gre za spoznavanje obrazov našega skoraj štiristoletnega knjižnega jezika, tj. do predmarca 19. stoletja, ko so bila dokončno rešena načelna vprašanja slovenskega knjižnega jezika. Na tej podlagi smo se razvijali in tudi izoblikovali v samobitnost kot politikum.
SPREMNA BESEDA
KAZALO
STILNOST
I STILISTIKA
Pogovori o stilu
Osnovni pojmi
Opazna beseda
Stilna vrednost pri slovenskih veznikih
Stilna vrednost besednega reda
Župančičeva opazna beseda (V čaši opojnosti)
Stil Prešernove pesmi
Stilnost besednega in stavčnega reda
Splošno
Stilno nezaznamovani ali objektivni besedni red
Členitev po aktualnosti
Zaporedje izhodišča, prehoda in jedra
Zaporedje sestavin stavčnega člena
Zaporedje pridevniškega dela samostalniške zveze
Zaporedje naslonk
Besedni red v zloženem stavku
Zaporedje delov priredja
Mesto naslonk v stavku
Naslonke na začetku povedi ali samostojnega stavka
Besedni red in stavčni členi
Stilno zaznamovani ali subjektivni besedni red
Die Figur des Gegensätzes in Trubers publizistischen Texten
Jenkova rima
Stavčna fonetika
Splošno
Segmentacija
Stavčno poudarjanje
Stavčna intonacija
Kaj je?
Intonacijsko ogrodje
Govorni takt
Vrste intonacij
Register
Hitrost govora
II INTERPRETACIJA BESEDIL SLOVENSKE KNJIŽNE BESEDE
19. IN 20.STOLETJA
France Prešeren, Pévcu
Fran Levstik, Srečanje z neprepoznanim cesarjem Janezom
(iz Martin Krpan z Vrha)
Simon Jenko, Za trdi učiteljski kruh (Iz Jeprški učitelj)
Med borovjem. Leži polje ravno
Josip Jurčič, Trdi oče – nemočna hči (Iz sosedov sin)
Janko Kersnik, Neodpustni oče (iz Mačkova očeta)
Ničesar jim ne manjka (iz Ciklamen)
Josip Stritar, Gledališče táko ali táko (iz Literarni pogovor)
Ivan Tavčar, Agata (iz Visoška kronika)
Ivan Cankar, Anarhist (iz Hiša Marije Pomočnice)
Oton Župančič, Žebljarska (iz V zarje Vidove)
Interpretacije besedil nastalih po prvi svetovni vojni
Alojz Gradnik, Mors victrix (Zmagovita smert)
Miran Jarc, Modre dalje
Srečko Kosovel, Otožje
Božo Vodušek, Brodolom
Dane Zajc, Veliki črni bik
Tomaž Šalamun, Gobice
Ivan Pregelj, Matkove Tine prečudežno romanje (iz Matkove Tine)
Prežihov Voranc, Boj, zmaga in poraz (iz Boj na požiravniku)
Ciril Kosmač, Čez senčno črto (iz Balada o trobenti in oblaku)
III PRAKTIČNA STILISTIKA
1. Teorija
Splošno o stilistiki
Jezikovna pravilnost
Jasnost
Poznanje stvari
Upoštevaj naslovnika
Preglednost
Logičnost
Konkretnost – abstraktnost
Kontrola
Jedrnatost
Nil nimis
Kako se že temu pravi?
Tudi naslovnik marsikaj ve
Nesrečna mašila
Samo v mlinu se dvakrat pove
Ne pregosto!
Živost
Živi mrtvi
Piši, kakor govoriš
Primernost
Stilne zvrsti
Tujke
Vrste stavkov
Obvezna dolgočasnost
Založnik
Založba ZRCIzdajatelj
Inštitut za slovenski jezik Frana RamovšaISBN
978-961-254-056-2Specifikacija
trda vezava • 18 × 24,5 cm • 336 straniCena
17,00 EUR (redna) | |
14,00 EUR (klubska) |